13 Tempat Best Jalan-Jalan Cari Makan di Kelantan

Korang dah baca tak yang mytravellicious kongsikan tempat-tempat yang menarik di Kelantan? Jika belum, boleh baca disini: 15 Tempat Menarik di Kelantan Yang Wajib Anda Lawati. Seperti yang mytravellicious bagitahu di blogpost yang sebelum ini, mytravellicious ke negeri Cik Siti Wan Kembang bersama dengan rombongan Tourism Malaysia Sarawak bersempena dengan Malaysia Surfcasting Tour 2019 yang telah berlangsung di Pantai Bisikan Bayu, Pasir Puteh, Kelantan pada 13 April 2019.

Jika ke Kelantan, tidak sah jika anda tidak mencuba makanan-makanan di sana. Bak kata orang, Kelantan terkenal dengan pelancongan kulinernya, sebab kebanyakan restoran masakan Kelantan, adalah tidak mengecewakan (Bukan hanya di Kelantan, di negeri lain juga). Dengan ini, mytravellicious ingin kongsikan beberapa tempat makan yang best yang telah mytravellicious cuba sepanjang 4 hari 3 malam di sini.

1. Restoran Danial

Restoran Danial merupakan tempat pertama untuk kami menjamu selera di Kelantan. Sebuah restoran yang baru beroperasi, dan empunya restoran ini pernah bekerja di sebuah restoran hotel 5 bintang di Kuala Lumpur. Sewaktu kami datang, hanya sebuah meja yang mempunyai pelanggan, mungkin belum ramai tahu kewujudan kedai ini. Apabila tiba makanan kami dihidangkan, kami agak terkejut kerana makanan yang dihidangkan adalah begitu banyak. Antara menu yang dihidangkan adalah seperti Cendol Pulut Tapai, Kangkung Tempura, Siakap 3 rasa, ayam mentega, Tomyam Poktek Seafoods, Somtam dan banyak lagi. mytravellicious sangat suka dengan Kangkung Tempura. Sedap! Cendol Pulut Tapai pun sangat sedap… Akhir kata, semua makanan yang dihidangkan adalah mempunyai kualiti yang tinggi dan yang paling penting tersangat lah sedap sehingga menjilat jari.

Alamat: Lot 353, Tanjung Emas, Jalan Pengkalan Chepa (Waze: Restoran Danial)

2. Selera Daun Pisang

Kami ke sini untuk makan tengahhari. Restoran ini mempunyai dua bahagian, bahagian luar adalah ruang terbuka dan bahagian dalam, adalah ruangan tertutup yang menggunakan penghawa dingin. Sesuai dengan nama restoran ini, nasi yang dihidangkan adalah beralaskan daun pisang. Menu kami pada tengah hari tersebut adalah seperti Ayam Kampung Goreng, Gulai Ayam Kampung, Telur Itik masak lemak, Ikan Bawal masak masam manis. Berselera sungguh masing-masing menikmati lauk yang dihidangkan. mytravellicious sangat suka dengan Ayam Kampung Goreng. Sangat garing dan sangat susah untuk berhenti makan.

3. Restoran Pulut Ikan Bakar

Pada hari kedua, kami telah menginap di Hotel Tok Aman Bali. Kami sempat singgah di Restoran Pulit Ikan Bakar untuk santai petang. mytravellicious telah menikmati Pulut Ikan Goreng untuk kali pertama. Di dalam pinggan, dihidangkan pulut serta parutan kelapa dan seekor ikan goreng yang masih panas. Pada mulanya, melihat dengan kombinasi bahan-bahan di dalam pinggan, perasaan agak berbelah bagi. Tetapi setelah suapan pertama, mytravellicious agak terkejut dengan kenikmatan menu tersebut. Tak sangka, kombinasi pulut dan ikan goreng adalah tersangatlah sesuai. Kepada rakan yang belum mencuba menu ini, dipersilakan. Tipsnya, harus makan pulut bersama ikan goreng yang baru sahaja digoreng dan diangkat dari kuali. Fuh! Sedap ya amat!

4. Pasar Siti Khadijah

Jika anda ingin mencari kuih-muih traditional, anda bolehlah pergi ke Pasar Siti Khadijah untuk makan pagi. Terdapat pelbagai jenis kuih muih yang anda jarang nampak disini. Di Kelantan, sangat terkenal dengan menu nasi berlauk untuk makan pagi, maka di sini juga terdapat perlbagai juadah lauk untuk dipilih sebagai pembekal tenaga anda di waktu pagi. Jika sampai di pasar Siti Khadijah, pergi ke tingkat atas ya.

5. Keropok Lekor Z

Kami sempat singgah untuk menikmati keropok lekor. Ingatkan tidak akan berjumpa dengan kedai keropok lekor disebabkan keropok lekor sangat sinonim dengan negeri Terengganu. Alangkah indahnya apabila diberitahu bahawa kami akan singgah di keropok lekor. Lama dah tak pekena keropok lekor asli. Kami singgah di Keropok Lekor Z. Fuh, pembuatan keropok lekor di lakukan di depan kedai itu sendiri. Anda boleh mencuba sebatang dua keropok lekor sebelum membelinya. Ternyata, setelah makan satu, anda akan rasa nak lagi, maka kami pun duduk di situ untuk menikmati lebih banyak keropok lekor. Seriously, sangat sedap. Kedai ini hanya bersempadan dengan Terengganu sahaja.

6. Ibunda Medan Ikan Bakar

Kami ke sini bukanlah untuk mencari ikan bakar, tetapi ingin merasai sotong dan udang celup tepung. Alang-alang kami dah kelaparan, terus makan dengan nasi putih. Ditambah lagi rojak buah sebagai makanan sampingan. Misi kami telah berjaya. Walaupun ada lagi tempat yang dikatakan lebih enak, tapi singgah kat sini pun dah mencukupi sebab dekat dengan hotel kami.

7. Anjung Rebana

Kemungkinan nama Anjung Rebana tidak akan dilupakan kerana disini juga adalah tempat rombongan menyambut hari kelahiranku yang ke *tut*. Apa-apapun terima kasih kepada Tourism Malaysia Kelantan & Sarawak kerana sanggup membuat kejutan kek harijadi. Anjung Rebana adalah sebuah restoran yang boleh dikatakan sangat selesa. Sesuai dijadikan tempat untuk acara rasmi. Menggunakan meja bulat dan boleh duduk 10 orang, mereka menyediakan masakan-masakan Kelantan yang enak. Menu-menu yang dihidangkan pada malam tersebut adalah seperti ikan masak 3 rasa, udang mentega, sotong telur masin, ayam lemon, tomyam daging, telur sarang burung, sayur-sayuran dan banyak lagi. Berselera sungguh pada malam tersebut. Jika ke Kelantan, bolehla bawak keluarga untuk makan malam disini.

8. [email protected], Perkarangan JKKN

Setiap hari, akan terdapat banyak gerai makanan disini. Pada hujung minggu, anda boleh menikmati makanan dengan persembahan seni yang dipersembahkan oleh pihak JKKN. Ada juga kumpulan busker menghiburkan tetamu yang datang. Makanan-makanan hipster pun banyak dijual disini. Hanya buka pada malam hari.

Loading...